Kuiphuis heeft de historie van de wagen achterhaald en heeft nog de rekening. Hij beschikt zelfs over de originele 'Fahrzeug-Identitšts-Urkunde, die destijds door de fabriek in Wolfsburg is afgegeven. "Gebouwd op 20 september 1973 en op 24 september de fabriek uitgegaan. De kleur is L 95 M Ontaria Metallic. Het is een van de laatste nog in Duitsland gemaakte Kevers. Later is de produktie naar Mexico gegaan."

Tijdens de restauratie stuitte de HengeloŽr op nog een voorwerp dat zijn gemoed beroerde. "Als jongen kreeg ik van mijn ouders op een sinterklaasavond ooit een gevarendriehoek. Ik schreef er mijn naam en adres op. Tijdens het restaureren trok ik een stuk bekleding los. Laat die driehoek daar nou achter zitten. Zelfs mijn naam en adres waren nog leesbaar. Al biedt iemand me nu een ton, deze wagen gaat nooit meer weg."
| Fons Kuiphuis heeft zijn oude liefde terug


Zou-ie nog ergens rondrijden? Dat vroeg Fons Kuiphuis zich af toen hij, bladerend door een fotoalbum, zijn eerste Volkswagen Kever 1303 Big Bug uit 1973 zag staan. Dat was twee jaar geleden. De wagen staat nu weer bij hem thuis...
"Machtig mooi toch." Kuiphuis kijkt met gepaste trots en emotie naar de hemelsblauwe Kever. "Die foto deed 't hem. Alle herinneringen kwamen boven. Ik heb er verkering in gekregen met mijn vrouw en menig vriend leende 'm voor een vrijpartij.
Heel Europa hebben we erin doorgereden. Hij liet me nooit in de steek."

Via de Rijksdienst voor het Wegverkeer kwam de ontwerper en bouwer van speciale aanhangers erachter dat de wagen nog steeds rondreed. De eigenaar was een man in Weert, die de kever bij een zus in BelgiŽ had gestald. Een afspraak was snel gemaakt. " Hij wilde er wel vanaf. De wagen verkeerde in een deplorabele staat. De man had ook nog een berg onderdelen liggen. Die heb ik ook meegenomen.
Ik kon het hele spul voor 1750 euro meenemen. Daar is uiteindelijk 15.000 overheen gekomen, maar dat interesseert me niet."